Focus bepalen

Bepaal welke uitdagingen je als eerste aanpakt

2 uur

min. 1 persoon per school

hele schooljaar

Het pad naar inclusief onderwijs voor de hele wijk brengt uitdagingen met zich mee. Om van onderzoek en inventarisatie over te gaan op actie, is het nodig om eerst als wijk te bepalen op welke uitdagingen je gaat focussen. Alle uitdagingen zijn belangrijk, maar je kunt ze niet allemaal tegelijk aanpakken. Welke zijn het meest urgent? Welke pakken we als eerste aan? Deze tool helpt hierbij.

Hoe werkt het?

Doe deze sessie tijdens een wijkoverleg. Zorg dat er van elke school ten minste één vertegenwoordiger aanwezig is. Verdeel de groep in groepjes van drie of vier personen, waarbij scholen gemixt zitten.

Vul vóór de sessie de lege uitdagingenkaartjes (zie downloads) in met uitdagingen die jullie hebben ontdekt in de onderzoeksfase en geef ze een opvolgend nummer. Je kunt ook de vooraf ingevulde uitdagingenkaartjes gebruiken als je zelf geen onderzoek hebt gedaan.

Print ter voorbereiding alle oefeningen (zie downloads) op A3 papier (één set oefeningen per groepje). Print de uitdagingenkaartjes (één set per groepje) en knip ze uit.

De uitleg van de oefeningen staat steeds op de werkbladen. Oefening 1 draait om filteren; bepalen of de uitdagingen überhaupt bestaan binnen jullie wijk. In oefening 2 sorteren jullie op urgentie; welke uitdagingen gaan we nu aanpakken? En welke later?

Na oefening 2 is er een inventarisatie; elk groepje benoemt welke uitdagingen ze in hun top 3 hebben geplaatst en één facilitator telt mee op een bord of groot papier, zodat iedereen het kan zien. Met de uitdagingen met de meeste ‘stemmen’ ga je verder in oefening 3 en 4 (zorg dat er één uitdaging per groepje overblijft).

Oefening 3 en 4 gaan om het verdiepen van de overgebleven uitdagingen, door factoren en kansen in kaart te brengen. Dit is input voor de volgende stap; co-creatie.

Na de sessie eindig je met een prioritering van uitdagingen en een overzicht van factoren en kansen. Kies met het actieteam welke uitdaging je als eerste gaat aanpakken als wijk. Neem alle scholen mee in deze keuze; bevestig met iedereen dat ze aan boord zijn.

Downloads
Praktische tips
  • De uitdagingen zijn voorzien van nummers, zodat je snel kunt communiceren tussen groepjes over welke uitdaging je het hebt, en je makkelijk ‘stemmen kunt tellen’. Mocht je uitdagingen toevoegen, geef deze dan ook nummers.
  • Zorg dat elk groepje aan het woord komt om uit te leggen waarom ze hun gekozen uitdagingen als hoge urgentie zien. Gelijkwaardigheid tussen scholen is hier belangrijk.
  • Bepaal als actieteam ook hoeveel uitdagingen je in de wijk gaat aanpakken. Het is verleidelijk om verschillende uitdagingen tegelijk te doen, maar dat kan weer leiden tot minder focus en resultaat. Wij raden aan om er met één te beginnen. 
  • Twijfel je alsnog na de sessie? Kies een uitdaging die energie geeft en die naar verwachting de meeste impact in de wijk gaat maken, als hij wordt opgelost.
Ervaringen van anderen
“Deze oefeningen werkten echt als een trein! Je kwam zó snel tot de kern.”
- Susan Walstra, SWV