Een essentieel onderdeel van inclusief onderwijs is het begrijpen van de specifieke uitdagingen op alle scholen in je wijk. Deze tool helpt om samen te ontdekken welke vraagstukken bij jullie in de wijk spelen. Hierbij wordt slim gebruikgemaakt van input van andere wijken. Door in gesprek te gaan en te luisteren naar elkaars perspectieven creëer je een gedeeld begrip en meer eigenaarschap voor de uitdagingen. Deze gezamenlijke blik is belangrijk om de weg vrij te maken voor verandering.
Stap 1: Splits de groep in tweeën. Meng daarbij waar mogelijk de directeuren, leerkrachten en IB’ers van de verschillende scholen. Groep 1 richt zich op de behoeften van ouders, leerlingen en IB’ers, terwijl groep 2 zich focust op leerkrachten en directeuren.
Stap 2: Bepaal de behoeften. Aan de hand van de behoeftekaarten (zie downloads), bespreek je in je groepje of de genoemde behoeften ook in jullie wijk spelen. Ga elke behoeftekaart afzonderlijk af, beantwoord de vragen en gebruik het lege vlak om de behoefte te nuanceren of aan te vullen. Mist er een behoefte? Schrijf dit dan op een blanco behoeftekaart op dezelfde wijze.
Stap 3: Presenteer de bevindingen. Wanneer beide groepjes klaar zijn, presenteer je de uitkomsten aan elkaar. Bespreek de overeenkomsten en verschillen en kijk of de andere groep nog aanvullingen heeft.
Stap 4: Verwerk de uitkomsten. Verwerk de resultaten in een document en deel dit met alle betrokken scholen.
In de volgende stap in de inclusieve instapkit (focus bepalen) gaan jullie samen kiezen welke uitdaging jullie als eerste gaan aanpakken. Hiervoor schrijf je alle inzichten uit de onderzoeksfase om in uitdagingen. De inzichten uit deze sessie kunnen helpen om uitdagingen te formuleren.