Sociale kaart

Wie speelt welke rol in en rondom de school?

1,5 uur

schoolleiding

hele schooljaar

Inclusief onderwijs vraagt om sterke betrokkenheid en samenwerking van diverse partijen: leerkrachten, leerlingen, jeugdhulp, ouders, gemeentes en nog veel meer. Met de sociale kaart breng je in kaart wie er meespelen om jouw school inclusiever te maken, waar het schuurt en wie nog meer betrokken kan worden.

Hoe werkt het?

Voorbereiding
Plan 1,5 uur in met jullie werkgroep voor deze werksessie. Print de template van de sociale kaart in de downloads op A3, of teken dit op een groot vel/whiteboard.

Stap 1: in de school
Begin met de kleinste cirkel: in de school. Wie spelen er een rol in de school? Wat doen zij?  Vul deze cirkel in met behulp van de legenda:

  1. Teken eerst personen, groepen en organisaties/partijen die een rol spelen in de school en schrijf er een duidelijke naam bij. Denk bijvoorbeeld aan leerkrachten, leerlingen, ondersteunend personeel, zorgpersoneel en ouders. Teken degene die veel met elkaar te maken hebben dicht bij elkaar.
  2. Cluster mensen, groepen of organisaties die met elkaar te maken hebben. Doe dit door een lijn om een cluster te tekenen. Denk bijvoorbeeld aan een bestuur en de bijbehorende raden.

Stap 2: om de school heen
Ga verder met de grootste cirkel: om de school heen. Wie staan er allemaal om de school heen? Welke groepen of organisaties zijn dat, en welke specifieke personen horen daarbij? Denk aan organisaties, wijkbewoners en andere scholen. Teken deze personen en groepen weer met behulp van de legenda.

Pauze (5 minuten)

Stap 3: check
Controleer of jullie echt iedereen genoteerd hebben. Gebruik daarvoor de checklist (zie downloads). Bespreek waar je gaten ziet en wat opvalt.

Stap 4: reflecteer
Bekijk de ingevulde kaart met z’n allen en reflecteer op de volgende punten.

  1. Zijn er mensen of partijen die echt onmisbaar zijn of veel toevoegen?
    Teken daar een hartje bij. Schrijf naast die persoon of partij waarom dit zo is. Leg uit waarom bepaalde contacten goed lopen, en wat daarvoor zorgt.
  2. Zijn er juist moeilijkheden tussen partijen?
    Teken daar een bliksemschicht bij. Schrijf ook hierbij waarom dit zo verloopt. Waarom is het contact moeizaam? Wat zou er moeten of kunnen verbeteren?
  3. Wie zou er echt meegenomen moeten worden in de transitie naar inclusief onderwijs?
    Zet hier een sterretje bij. Noteer erbij waarom deze relatie zo belangrijk is. Wat verwacht jij van hen en zij van jou? Gaat dit nu al zo?

Gebruik de ingevulde sociale kaart in het verdere project, en blik af en toe terug om te kijken of andere belangrijke stakeholders op een goede manier betrokken worden.

Downloads
Praktische tips
  • Vul de kaart in met een divers team voor een completer beeld.
  • Moedig interactie en discussie aan. Het doel is dialoog en inzicht, niet alleen het invullen van de sociale kaart.
  • Blik later terug op de sociale kaart en werk deze bij. Plan dit terugblikmoment meteen in nu jullie bij elkaar zitten! Presenteer het aan andere groepen en leg zo vast wat en wie er nodig zijn om inclusiever te worden.