Ondersteuningskaart

Alle ondersteuning in de wijk in één overzicht

2 uur

schoolleiding, IB’ers, leerkrachten

start wijksamen­werking

De beweging naar inclusief onderwijs vraagt om een sterke samenwerking binnen de wijk. Met de Ondersteuningskaart maak je zichtbaar welke expertise en ondersteuning elke school in de wijk al in huis heeft. Het helpt om het ondersteuningsaanbod van jullie scholen overzichtelijk te maken. Dit maakt het makkelijker om van elkaar te leren, expertise uit te wisselen en gezamenlijk te bepalen waar kansen liggen voor alle leerlingen in de wijk.

Hoe werkt het?

Algemeen
Spreek samen met de scholen in je wijk af dat elke school eerst voor zichzelf de Ondersteuningskaart invult (zie downloads).

Maak één iemand verantwoordelijk voor het samenvoegen van ondersteuningskaarten van alle scholen in één overzicht (zie downloads). De rest stuurt hun ingevulde ondersteuningskaarten naar deze persoon.


Per school
Vul, met de schoolleiding en intern begeleider, de Ondersteuningskaart in voor jouw school. (Zie downloads voor invulbare pdf).

De ondersteuningsstructuur bestaat uit 5 niveaus. Door de kaart in te richten volgens deze niveaus, zie je duidelijk waar een school ondersteuning zelf kan leveren en waar externe of gespecialiseerde ondersteuning nodig kan zijn. De niveaus zijn:

  • Niveau 1: Basiskwaliteit; wat is het basisaanbod in de klas?
  • Niveau 2: Onderwijs op maat; verrijking, verdieping en extra instructie (bijv. collegiale consultatie, intervisie)
  • Niveau 3: Extra begeleiding; wanneer en hoe worden interne specialisten (zoals IB’er, gedragsspecialist) ingeschakeld?
  • Niveau 4: Extra ondersteuning op school; hoe worden externe deskundigen betrokken, is er een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) of (tijdelijk) een eigen leerlijn?
  • Niveau 5: Passende ondersteuning op gespecialiseerd onderwijs; het ondersteuningsteam vindt de passende plek (bijv. aanvraag TLV voor S(B)O).

Onder extra ondersteuning valt het specifieke, extra ondersteuningsaanbod dat de school biedt. Dit kan zowel door eigen personeel als door externe partners worden verzorgd.

Noteer hier bijvoorbeeld:

  • Specialisten: Aanwezigheid van een rekenspecialist, gedragsspecialist, HB-specialist, etc.
  • Programma’s: Rots en Water training, huiswerkklas, Peer-groups, naschools aanbod.
  • Samenwerkingen: Aanwezigheid van fysiotherapie, dyslexiebehandeling, jeugdhulp of andere (zorg)partners op school.
  • Voorzieningen: Schoolmaaltijden, pauzesport, ateliers.

Stuur de ingevulde ondersteuningskaart naar de verantwoordelijke die het samenvoegt.


Samenvoegen
De verantwoordelijke persoon kopieert en plakt de informatie in de individuele ondersteuningskaart in de pdf van het overzicht, en stuurt deze terug naar alle scholen. Dit geeft een overzicht van de hele wijk. 

Plan meteen een gesprek in om de Ondersteuningskaart te bespreken: waar zijn we als wijk al sterk in? Waar missen we expertise? Dit helpt bij het vormgeven van het wijktraject.

Downloads
Praktische tips
  • Begin klein: start met de intern begeleider en de directie om de kaart in te vullen. Bespreek het resultaat daarna met het hele team om het aan te vullen.
  • Wees concreet: schrijf bijvoorbeeld niet ‘extra hulp’, maar ‘’Remedial Teaching voor rekenen in kleine groepjes, 3x per week’.
  • Reflecteer: de ingevulde kaart is geen eindproduct, maar het begin van een gesprek.