De beweging naar inclusief onderwijs vraagt om een sterke samenwerking binnen de wijk. Met de Ondersteuningskaart maak je zichtbaar welke expertise en ondersteuning elke school in de wijk al in huis heeft. Het helpt om het ondersteuningsaanbod van jullie scholen overzichtelijk te maken. Dit maakt het makkelijker om van elkaar te leren, expertise uit te wisselen en gezamenlijk te bepalen waar kansen liggen voor alle leerlingen in de wijk.
Algemeen
Spreek samen met de scholen in je wijk af dat elke school eerst voor zichzelf de Ondersteuningskaart invult (zie downloads).
Maak één iemand verantwoordelijk voor het samenvoegen van ondersteuningskaarten van alle scholen in één overzicht (zie downloads). De rest stuurt hun ingevulde ondersteuningskaarten naar deze persoon.
Per school
Vul, met de schoolleiding en intern begeleider, de Ondersteuningskaart in voor jouw school. (Zie downloads voor invulbare pdf).
De ondersteuningsstructuur bestaat uit 5 niveaus. Door de kaart in te richten volgens deze niveaus, zie je duidelijk waar een school ondersteuning zelf kan leveren en waar externe of gespecialiseerde ondersteuning nodig kan zijn. De niveaus zijn:
Onder extra ondersteuning valt het specifieke, extra ondersteuningsaanbod dat de school biedt. Dit kan zowel door eigen personeel als door externe partners worden verzorgd.
Noteer hier bijvoorbeeld:
Stuur de ingevulde ondersteuningskaart naar de verantwoordelijke die het samenvoegt.
Samenvoegen
De verantwoordelijke persoon kopieert en plakt de informatie in de individuele ondersteuningskaart in de pdf van het overzicht, en stuurt deze terug naar alle scholen. Dit geeft een overzicht van de hele wijk.
Plan meteen een gesprek in om de Ondersteuningskaart te bespreken: waar zijn we als wijk al sterk in? Waar missen we expertise? Dit helpt bij het vormgeven van het wijktraject.