Gericht observeren

Doe inspiratie op bij andere scholen

2 dagdelen

actieteam inclusief

hele schooljaar

Wat kan ik leren van een andere school? Soms ben je zo gewend aan hoe de zaken bij jou op school gaan, dat je niet meer ziet hoe het óók kan. Observeren gaat over verbazing en verwondering. Het helpt om je eigen normen en waarden onder de loep te nemen en kansen te spotten voor inclusief onderwijs op jouw school.

Hoe werkt het?

Zoek een ‘partnerschool’ in de buurt en maak twee afspraken: een dagdeel dat jullie bij hen observeren en een dagdeel dat zij bij jullie observeren. Observeren bij een andere school geeft inzicht, maar feedback krijgen over je eigen school ook.

Gebruik tijdens de observatie de observatieformulieren (zie downloads, print van tevoren). Schrijf aan de hand van de formulieren alles op wat je ziet, voelt, hoort en verwondert. Gebruik het einde van het dagdeel om na te praten en de top 5 inzichten op het formulier te vullen. Laat de partnerschool hetzelfde doen op jouw school.

Analyseer na beide bezoeken beide observatieformulieren (van de andere school over jouw school en en van jou over de andere school). Evalueer de uitkomsten met het inclusief actieteam op jullie school. Welke inzichten kan je hieruit halen? Zijn er ideeën die je al direct kunt implementeren?

Downloads
Praktische tips
  • Maak foto’s van dingen die je opvallen op je observatieschool (na krijgen van toestemming). Beelden zeggen meer dan duizend woorden.
  • Plan vast tijd in om de bezoeken te analyseren en evalueren met het inclusief team of hele schoolteam.
  • Overleg bij aankomst wat je gaat observeren. Wat zijn belangrijke plekken om te zijn en belangrijke momenten om te ervaren?
  • Maak na observatie een kopie/foto van je formulier en deel direct met je partnerschool.
  • Weinig tijd? Laat één iemand van het inclusief team op onderzoek uitgaan en verslag doen aan de anderen.
  • Tegenstellingen kunnen helpen om inzichten te verwoorden. Wat merk je bijvoorbeeld op over inspanning vs. ontspanning, zenden vs. zelf ontdekken, aandacht voor het individu vs. het collectief?