Het pad naar inclusief onderwijs bereiken met de school brengt uitdagingen met zich mee. Om van onderzoek en inventarisatie over te gaan op actie, is het nodig om eerst als school te bepalen op welke uitdagingen je gaat focussen. Alle uitdagingen zijn belangrijk, maar je kunt ze niet allemaal tegelijk aanpakken. Welke zijn het meest urgent? Welke pakken we als eerste aan? Deze tool helpt hierbij.
Doe deze sessie met het inclusief team. Print alle oefeningen en uitdagingenkaartjes (zie downloads) op A3 papier. Knip de kaartjes uit.
Vul eerst de lege uitdagingenkaartjes met alle uitdagingen in de school, rondom inclusief onderwijs, die jullie in de onderzoeksfase hebben gevonden. Dit kun je samen doen tijdens de sessie, of dit kan iemand uit het team voorbereiden en tijdens de sessie samen aanvullen.
De uitleg van de oefeningen staat steeds op de werkbladen. Oefening 1 draait om sorteren op urgentie; welke uitdagingen gaan we nu aanpakken? En welke later? Zorg dat je met elkaar tot een top 3 komt.
Oefening 2 en 3 gaan om het verdiepen van de top 3 uitdagingen, door factoren en kansen in kaart te brengen. Dit helpt om een keuze te maken en is input voor de volgende stap; co-creatie.
Na de sessie eindig je met een prioritering van uitdagingen en een overzicht van factoren en kansen. Kies nu met het actieteam één uitdaging die je als eerste gaat aanpakken als school. Dat kan degene zijn met de meeste kansen, de grootste impact als hij wordt opgelost, of die jullie als team het meeste energie geeft.