Inzicht in het aantal thuiszitters, verwijzingen naar speciaal onderwijs en beschikbare ondersteuning helpt ons knelpunten te signaleren en de focus te bepalen. Het verzamelen van cijfers is een start, maar het delen van de verhalen achter die cijfers met de scholen is de kern. Zo creëren we gezamenlijke urgentie met de scholen in de wijk voor elke leerling in de buurt.
Verzamel de data. Start bij het samenwerkingsverband; zij hebben de belangrijkste gegevens over leerlingen, verwijzingen en thuiszitters in jouw postcodegebied. Vul dit eventueel aan met informatie van de GGD, Ouder- en Kindteams, en Jeugdhulp.
Bespreek de cijfers. Organiseer een overleg (of maak het onderdeel van een gepland wijkoverleg). Laat iedereen de cijfers interpreteren en bepaal samen welke aandachtspunten voor inclusief onderwijs in de wijk hieruit naar voren komen. Noteer de overeenkomsten en verschillen in de interpretaties, want deze inzichten helpen je in een volgende stap bij het kiezen van een focus.
Combineer de inzichten. De data is één bron. Neem ook de ervaringen van schoolteams, ouders en leerlingen mee om tot de juiste focus en eigenaarschap te komen. Dit leidt tot de beste aanpak. Zie hiervoor deze tools in de inclusieve instapkit:
Dit zijn de minimale cijfers die je kan verzamelen: (Bron: SWV)