Cijfers & feiten

Check hoe het ervoor staat met inclusief onderwijs in de wijk

3 uur

schoolleiding, IB’ers, leerkrachten

start wijksamen­werking

Inzicht in het aantal thuiszitters, verwijzingen naar speciaal onderwijs en beschikbare ondersteuning helpt ons knelpunten te signaleren en de focus te bepalen. Het verzamelen van cijfers is een start, maar het delen van de verhalen achter die cijfers met de scholen is de kern. Zo creëren we gezamenlijke urgentie met de scholen in de wijk voor elke leerling in de buurt.

Hoe werkt het?

Verzamel de data. Start bij het samenwerkingsverband; zij hebben de belangrijkste gegevens over leerlingen, verwijzingen en thuiszitters in jouw postcodegebied. Vul dit eventueel aan met informatie van de GGD, Ouder- en Kindteams, en Jeugdhulp.

Bespreek de cijfers. Organiseer een overleg (of maak het onderdeel van een gepland wijkoverleg). Laat iedereen de cijfers interpreteren en bepaal samen welke aandachtspunten voor inclusief onderwijs in de wijk hieruit naar voren komen. Noteer de overeenkomsten en verschillen in de interpretaties, want deze inzichten helpen je in een volgende stap bij het kiezen van een focus.

Combineer de inzichten. De data is één bron. Neem ook de ervaringen van schoolteams, ouders en leerlingen mee om tot de juiste focus en eigenaarschap te komen. Dit leidt tot de beste aanpak. Zie hiervoor deze tools in de inclusieve instapkit:

  • interviewen over inclusiviteit
  • leerlingenreis
  • behoeften uitwisselen
Praktische tips

Dit zijn de minimale cijfers die je kan verzamelen: (Bron: SWV)

  • Totaal aantal leerlingen in de wijk (jaartal x)
  • Percentage TLV vanuit regulier onderwijs (jaartal x)
  • Aantal TLV’s (verloop in 3 jaar)
  • Aantal individuele arrangementen (verloop in 3 jaar)
  • Aantal thuiszitters, ongeoorloofd / geoorloofd (jaartal x)
  • Aantal kinderen die deelnemen aan S(B)O

 

  • Perfecte compleetheid of accuraatheid is niet het doel; het gaat om een gezamenlijk beeld creëren met scholen in de wijk. Maak de verzameling niet te complex of tijdrovend.
  • Maak het visueel. Cijfers kunnen overweldigend zijn. Gebruik grafieken, tabellen of een ‘mindmap’ om de data overzichtelijk te maken.
Ervaringen van anderen
"Toen we samen met de scholen naar de data keken, verbaasden ze zich toen ze zagen dat 17 kinderen uit de buurt elke dag met busjes naar de andere kant van de regio werden gereden. De scholen zeiden samen: "Dit moet anders kunnen!""
- Anne Marie Hersman (onderwijsconsulent PO-ZK)